Tillbaka

Kommunsekreterare

Trollhättans Stad

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.

Beskrivning
Kommunstyrelsens förvaltning söker en ny kommunsekreterare som kommer att fortsätta det pågående utvecklingsarbetet med att digitalisera och effektivisera verksamheten inför framtidens utmaningar. Förvaltningen arbetar mot gemensamma mål av gott bemötande och bästa service utfört på det mest effektiva arbetssätt.

Du kommer att arbeta på stadskansliet, inom administrativa kontoret. På enheten finns för närvarande 10 medarbetare inom områdena: ärendehantering, dataskydd, registratur, ekonomi, juridik, sekreterarskap och arkiv.

Är du en digital demokrat som värnar rättssäkerheten lika högt som en öppen, effektiv och digital offentlig förvaltning? Då är du kanske rätt person att bli vår nya kommunsekreterare!

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare i Trollhättans Stad kommer du att vara nyckelpersonen när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du kommer att vara ansvarig för att planera och kvalitetssäkra processen.

Du ska granska beredningsunderlag och sammanställa handlingar till kommunstyrelsen och dess utskott/beredningar och kommunfullmäktige, samt föra protokoll på dessa sammanträden.

Som kommunsekreterare har du en nyckelposition med många kontaktytor i organisationen. Du kommer bl.a. att leda kommunens interna nätverk av nämndsekreterare och därigenom driva arbetet med att utveckla ärendeberedningsprocesser och administrativa rutiner.

Din roll kommer att vara konsultativ genom att stödja förtroendevalda och chefer i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration. Även intern rådgivning och vägledning till tjänstemän och förtroendevalda vad gäller ärendeprocessen ingår som en del i arbetet.

Du kommer även att vara systemansvarig för vårt ärendehanteringssystem Ciceron HLS och delta i arbetet vid Allmänna val.

Kvalifikationer
Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor och är en person som kan arbeta självgående och strukturerat. Du har också förståelse för kraven på arbetet i en politisk styrd organisation. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande tjänst i en annan kommun eller offentlig förvaltning.

Det är viktigt att du är analytisk, tar egna initiativ och är proaktiv. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar. Du kan utrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation. Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt.

Då nämndprocessen är digital är det viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem. Du har högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande och några års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet. Du ska ha goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Snarast
Löneform Fast Lön
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Trollhättan
Län Västra Götalands län
Land Sverige
Referensnummer 2018/27
Kontakt
  • Mats Dahlbom, Stadsjurist/Tf Kanslichef, 0520-49 70 45
Facklig företrädare
  • Nås via Stadens växel, 0520-49 50 00
Publicerat 2018-01-22
Sista ansökningsdag 2018-02-18

Dela länkar