Tillbaka

Biståndshandläggare till Biståndsenheten

Trollhättans Stad

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.

Biståndsenheten finns inom Trollhättans stads Omsorgsförvaltning och inom enheten handläggs ärenden rörande äldre och funktionsnedsatta, färdtjänst samt bostadsanpassning.

Vår kollega slutar hos oss för att gå vidare till ny tjänst inom Omsorgsförvaltningen i Trollhättans Stad.

Vi söker där av efter en ny kollega för att ytterligare berika vårt härliga gäng!

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna på Biståndsenheten består av att utreda, bedöma, besluta och följa upp insatser enligt gällande lagstiftning; lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt socialtjänstlagen. Arbetet innebär ett nära samarbete med personal inom Omsorgsförvaltningens olika verksamheter och med flera andra förvaltningar inom Trollhättans Stad.

Aktuell tjänst har idag inriktning främst mot personer med funktionsnedsättning. I tjänsten sker mkt samverkan med flera externa samverkansparter ex Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, NU sjukvården, Primärvården och Psykiatrin etc.

Biståndsenheten är en avdelning som är organiserad inom olika områden. Biståndshandläggare som ansvarar för LSS-handläggning samt SoL-handläggning (insatserna ledsagarservice och korttidsvistelse) för barn mellan 0-18 år. Biståndshandläggare som ansvarar för SoL-handläggning från 18 år samt biståndshandläggare som ansvarar för handläggning gällande personer med psykisk funktionsnedsättning (18-65 år).

Enheten leds av en enhetschef. På avdelningen pågår rekrytering av en samordnare för SoL/LSS, här finns också en bostadsanpassningshandläggare samt två handläggare för färdtjänst.

Vi befinner oss i en spännande utvecklingsfas där vi bl a inför IBIC som stöd i utredning, bedömning och uppföljning av insatser som beviljats enligt SoL/LSS. Vi kommer också under 2018 införa ett nytt verksamhetssystem, VIVA.

Vi har ett gott och öppet arbetsklimat där vi använder oss av varandras kompetens över funktionsgränserna. Det är en arbetsplats där det ofta är "högt" till tak och vi jobbar för att bibehålla ett gott socialt klimat i arbetsgruppen som vi är riktigt stolta över! 

Kvalifikationer
Vi söker Dig som har högskoleutbildning; socionom, social omsorg, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du skall vara väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och det är meriterande om Du har erfarenhet av området. Goda IT-kunskaper önskas då vi idag arbetar i verksamhetssystemen Magna Cura (kommer att ersättas av VIVA) och SAMSA. Du gillar att möta människor, är en positiv person med en egen drivkraft och god förmåga att samarbeta. Du har lätt för ha dialog och är flexibel. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och din möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling. Arbetet ställer stora krav på självständighet och god administrativ förmåga.

Körkort är ett krav.

Anställningsformation
Tillsvidare 100% med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Intervjuer kommer att ske fortlöpande under ansökningsperioden.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning Heltid
Tillträde Snarast eller enligt överenskommelse
Löneform Fast Lön
Antal lediga befattningar 1
Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Trollhättan
Län Västra Götalands län
Land Sverige
Referensnummer 2017/611
Kontakt
  • Hermine Lindberg, Enhetschef, 0520-49 78 55
Facklig företrädare
  • Daniel Karlsson, SSR, 0520-49 50 00
  • Jennie Halldén, Vision, 0520-49 50 00
Publicerat 2017-11-14
Sista ansökningsdag 2017-12-08

Dela länkar